Jaga:     
Beebi

KUIDAS SEDA TEHA: Beebimassaaž toetab eakohast füüsilist ja vaimset arengut

Massaaž toetab beebi arengut ja pakub lähedust vanemaga. Soovitusi harjutusteks jagab Kadi Leppik, beebimassaaži õpetaja ja massöör, rasedusjärgne õde, une- ja imetamisnõustaja.

Tänu massaažile omastab beebi 25% enam hapnikku, mis tagab oma­korda parema une. “Samuti õpib vanem oma beebit, tema kehakeelt ja nuttu siis paremini tundma,” kinnitab Kadi Leppik. “Massaaž toetab beebi eakohast füüsilist ja vaimset arengut. Harjutus­tega saab kindlaks teha, kas beebil on lihas­pingeid. Nahk naha vastas kontakt tekitab usaldust vanema vastu.”

Massaaž aitab beebil lõdvestuda ning on seetõttu abiks gaasimurede ja koolikute puhul. “Kui lapsel on koolikud ja sa tead, mis kellaajal ta õhtul nutma hakkab, säti vannitamine ja massaaž sellele kellaajale,” soovitab massöör.

Beebit tuleb masseerida rahulikus keskkonnas ja eelkõige peab ise rahulik olema. Parimad massöörid on ema ja isa. “Beebi tunneb kohe ära, kui vanem on pinges. See peab olema kahepoolne koostöö,” sõnab Kadi. “Telefoni soovitan teha hääletuks ja teise tuppa panna. Võta see aeg ainult beebiga tegelemiseks.”

Toatemperatuur võiks olla mitte liiga külm ja mitte liiga soe, valgus ei tohiks beebile otse silma paista, pigem olgu hämar. Oluline on ka lõhn. “Kui näiteks naabrimees on akna all suitsu teinud, siis seda saab neutraliseerida, kui pritsida õhku vett, milles on paar tilka lavendliõli,” räägib Kadi. Ka vanema enda hingeõhk peaks värske olema – suhu mündileht või Tic-Tac.

Beebit masseeritakse alati põrandal – näiteks võimlemismatil või vaibal. Pange lapsele alla suurem froteerätik. “Teil võib küll kodus suur voodi olla, aga ikkagi võite ise libiseda, beebi võib maha kukkuda või õlikauss ümber minna,” õpetab Kadi. Hea oleks ära võtta sõrmused, kaelakeed, kell ja kõrvarõngad ning juuksed kinni panna.

Enne 12. elunädalat pole vajadust masseerimisel õli kasutada, sest imiku nahk on veel väga õrn. Edaspidi võib kasutada sellist õli, mida saab ka seespidiselt tarvitada, süüa-juua. Näiteks oliivi- või kookosõli. Masseerimiseks piisab kolmest teelusikatäiest toasoojast õlist. “Järele jäänud kogus visake ära, seda ei tohi pudelisse tagasi panna!” hoiatab Kadi. Allergilise reaktsiooni kindlakstegemiseks kanna õli lapsele õla­varrest küünarnukini ja oota 45 minutit. Kui nahal löövet ei teki, võib testitud õli massaažiks kasutada.

Parim aeg masseerimiseks on hommikul, kui beebi on puhanud, või õhtul pärast vanni ja enne magamaminekut. Massaaž kestab tavaliselt 15–30 minutit – oleneb, kuidas beebi vastu peab. Kadi soovitab harjutusi kombineerida, teha neid vanemale ja beebile meeldivas järjekorras. Kordade arv pole määratud, usaldage sisetunnet. Samuti ei pea kõiki harjutusi korraga tegema, vaid neid võib päeva peale jaotada.

“Täis kõhule massaaži ei tehta – see on väga ebameeldiv ja beebi hakkab siis üldjuhul oksendama,” hoiatab Kadi Leppik. Kui beebil on kõht tühi, siis pisut võib süüa anda – rinnal 5 minutit või pudelist 30 milliliitrit piima.­ Samamoodi enne vannitamist: nii jaksab beebi heatujulisena protseduuri lõpuni vastu pidada, kuid pole täiesti täis kõhuga.

Nipid ka vanemale

Masseerida tuleb kogu keha energiaga: peopesa, käe sise- või välisküljega (mitte sõrmeotstega, siis ei ole sellest kasu). “Tehke sellise tugevusega, nagu tunnete, et teile meeldib. Muidugi tasub ettevaatlik olla: kui näete hiljem, et beebi kehale tekib sinikaid, siis tehke edaspidi õrnemalt.”

Kui mõni harjutus beebile ei meeldi, minge samm tagasi – eelmise, meeldiva harjutuse juurde – ning proovige mõnel teisel päeval uuesti. “Massaaži tehakse ainult siis, kui nii vanem kui beebi on mõlemad vastavas meeleolus,” rõhutab Kadi. Nutvat last masseerida ei tohi.

Emme enda rahustamiseks õpetab Kadi kõhuhingamist. “Hingake sisse ja kõht hästi suureks. Mitte rindkerega nagu tavaliselt. Välja hingake hästi aeglaselt, kuni tunnete, et selgroog on vastu seina või põrandat, olenevalt hingamisharjutuse asendist. Beebid hingavad ka kõhuga – see on palju tervislikum ja tagab parema une,” soovitab massöör. Kõhuhingamise õppimiseks tasub olla põrandal kõhuli või kõht vastu seina – nii tunnetab kõhu liikumist kõige paremini.

Massaažiõpetaja jagab vanematele nippe kõhumassaažiks, kui kõhus on raskustunne: kergelt ette kummardudes tõmmake peopesadega külgede pealt roiete ja puusa vahelt mööda keha alakõhu suunas. Puusamassaažiks ja lõdvestumiseks on hea selili olles puusi ühelt küljelt teisele kallutada.

Kui beebi on endast väljas, võib ta rahustamiseks sülle võtta, selg enda kõhu vastu. Vanema südametoonid ja hääle vibratsioon mõjuvad lapsele rahustavalt. Eriti hea on issi madal hääl.

Ajakirjast leiad üksikasjalikud õpetused koos piltidega, kuidas oma pisikesele massaaži teha.  

Artikli täismahus lugemiseks:
Telli digiajakiri €/kuu
Oled juba lugeja? Logi sisse

0 kommentaari

Loe ka neid lugusid