Jaga:     
Koolieelik

Eliitkoolis käiva lapse isa: "Miks ma kogu selle kadalipu olin nõus läbima ja teeksin seda ka oma teise lapsega?" (44)

Eliitkoolinduse teema kipub alati selle ümber keerlema, et sinna pürgivatest lastest üritatakse juba lapsepõlves kogu rõõm välja imeda ja meie, nende vanemad, tahaksime juba laste 9. klassiks näha nende esimesi artikleid teadusajakirjas.

Või et suhtleks „õigete inimestega“ ja ei peaks pööbliga lävima. Nägemusi on erinevaid ja võibolla mõne jaoks nii ongi. Emotsionaalsed argumendid jõuavad alati ka selleni, et eliitkoolides on põhikooli lõpuks kõik nii ära tambitud, et pooled on narkomaanid ja pooled teraapias. Küsige mult 5 aasta pärast, kummas pooles mu laps on. Hetkel pean ütlema, et hoolimata kõrgetest nõudmistest õppetööle, läheb mu laps jätkuvalt rõõmuga kooli ning klassis on kõik 28 last väga ägedad.

Miks mina kogu selle kadalipu olin nõus läbima ja teeksin seda ka oma teise lapsega? Üks ja väga konkreetne põhjus:

Õppimine on oluline

Keskkond! Alates esimesest klassist on nende koolide DNAs sees õppimise ja hariduse olulisus. Raskete katsete ja kogu kaasneva tagajärjel tekib klass, kus kõikide laste vanemad hindavad seda, et lapsed on sinna saanud ja õppimine on oluline. Piirkonnakool ei saa valida, kes sul 1. septembril koolipinki istub. Suur on tõenäosus, et klassis on lapsi, kelle vanematel on väga sügavalt savi koolist, teistest lastest ja ühiskondlikest normidest. Samas, oma võsukese peavad nad sinna iga päev saatma, sest seadus nõuab. 

Diskussioonides tuuakse välja ilma katseteta koolide häid külgi ja räägitakse, et nendes koolides on koos lapsed, kellest mõni matemaatikas andekam, mõni jällegi nõrgem, üks oskab hästi kirjutada, teine on füüsikas nupukas ja siis kõik aitavad üksteist sõbralikult. Armas. Ja ponid kakavad vikerkaari!

Probleemsed lapsed

See kõik oleks jube kihvt, kui me räägiksime tõesti ainult õpiedukusest. Mul ausalt ei ole midagi selle vastu, kui klassis pole kõik geeniused. Ka minu esmasündinu näeb näiteks matemaatikaga kurja vaeva. Mis aga minus tekitas kooli valides ärevaid tundeid, olid päriselt probleemsed lapsed. Füüsiliselt ja vaimselt vägivaldsed, kontrollimatud ja üldiselt rasked.

Jah, ma tean, nemad pole süüdi, kodu ja vanemad on ja ma usun seda täiesti. Aga! Mul on piisavalt alaarenenud ühiskondliku töö nääre ja moraalse koe loomulik defitsiit, et oma last nende ümberkasvatamisesse kaasata. Mõnes mõttes on enda põnn ju südamele raasike lähemal kui teiste omad. Egoistlik? Muidugi. Kes ei oleks, kui asi puudutab lapsi.

Loe pikemalt kolumni ja erinevaid lugudesid sellest, kas valida oma lapsele eliitkool või hoopis mõni väike erakool, värskest ajakirjast Koolieelik

27 kommentaari

?
???  /   12:51, 1. sept 2017
Kas autor ka päriselt arvab, et kui on eliitkooli katsed läbitud, siis nendest läbinu ei või olla - Füüsiliselt ja vaimselt vägivaldsed, kontrollimatud ja üldiselt rasked. Paljud maailma eliiti kuuluvad tipptegijad, geeniused - on, või olnud füüsiliselt või vaimselt vägivaldsed, kontrollimatud ja üldiselt rasked. Kui nendest praegu armsatest, väikestest poistest saavad teismelised, ennastotsivad ja -trotsivad noorukid, siis pereisa kirjeldatud vikerkaar võib muutuda tappvalt mustaks.
M
Mummuke  /   15:50, 3. sept 2017
Need füüsiliselt vägivaldsed kähmakad viskab eliitkool välja, piiskonnakool aga hoiab teiste laste meelerahu hinnaga koolipingis alles.
P
piirkonnakoolil  /   17:04, 3. sept 2017
lihtsalt ei ole õigust tupsununnukest välja visata. Mis sa arvad, et nad muidu seda ei teeks?
A
Asi ei ole  /   17:36, 3. sept 2017
öiguses,vaid pearaha on esmaselt tähtis!
  /   19:33, 3. sept 2017
ei viska midagi
V
Vastus käes  /   14:05, 2. sept 2017
Jah, minu laps oli põhikooli lõpuks teraapias...
H
Härma lõpetanu  /   15:02, 3. sept 2017
Mis selle mögina (vabandust, artikli) mõte on?
K
kogemus  /   15:05, 3. sept 2017
Miks või? Selleks et sa kunagi ei peaks muret tundma, et su laps ülikoolis õppida ei tahaks, et su laps ei mõtleks karjäärile ja et su laps ei oleks edukas, sest tal läheb elus lihtsalt hästi tänu eliitkoolis antud õppebaasile. Soovin kõike head!
J
jarmo  /   15:46, 3. sept 2017
õppimishimuline ja teotahteline laps sirgub tänu vanemale / vanematele ehk kuidas teda kodus kasvatatakse ja suunatakse. kool on lihtsalt koht, kus fakte pähe peksta. kõik algab siiski kodust, mitte koolist.
  /   16:54, 3. sept 2017
Hakkabki kodust. Kui kodune ettevalmistus piisav, siis lapsel võimalus eliitkooli pääseda. Kui sinna pääsenud, siis laisaks muutuda ei lubata. Lihtsalt hea ettevalmistusega laps võib tavakoolis sattuda klassi, kus häid hindeid ja head käitumist pugemiseks nimetatakse. On seda lisastressi õppimisel vaja? Ei ole.
Parim õppekeskkond on see, kus saab parimatega võistelda ja mõõtu võtta, mitte seal, kus tuleb järellohisejaid järgi oodata.
Seega, eliitkoolis viletsa koduse ettevalmistusega lapsed puuduvad. Kodune töö on tasemel, muidu ei saaks ju:) Ikka tuleb kohe vähe kõrgematele astmetele lapsed aidata, et stardipositsioon võimalikult parim oleks.
P
punkt  /   19:36, 3. sept 2017
drillimine aitab pääseda
N
nüüd küll ütlesid  /   19:35, 3. sept 2017
Kas sa tõesti arvad, et ülikoolis õpivad ainult eliitkoli lõpetanud!? Ja eliitkoli lõpetamine küll ei ole edukuse pant.
K
kodanik  /   15:52, 3. sept 2017
Tunnen inimesi kelle lapsed on kunagi niinimetatud eliitkoolis käinud,ei tee vahet lastega kes on tavakoolis käinud.Lihtsalt ühemehe arvamus et kah kuskil miskit öelda,aga see tema õigus
L
lol  /   15:55, 3. sept 2017
minu jaoks tundub, et eliitkoolid on ebarditele mõeldud.
T
to lol  /   14:14, 4. sept 2017
mitte ebardite, vaid tuleviku Eesti ametnikele ja poliitikule. Ei tea, paljud sealt teadust tegema, kunsti looma lähevad... ikka juhtivatele ametikohtadele, mis on juba ab ovo korrumtiivsed
V
VANAEMA  /   14:32, 4. sept 2017
Missugune laps on Teie meelest ebard? Kas see, kes tahab saada meie haridussüsteemis parimat??? Mu mõlemad lapselapsed õpivad eliitkoolis ja pean ütlema, et nad on tavalised
poisid, üsna vallatud ja sõnakuulmatud ja kaugeltki mitte tuupurid. Et kooli sisse saada, ei teinud ka midagi erakordset, oskasid, mida oskasid. ja nii ongi. Selge on see, et olen rahul
kooli nõudmistega, mis pole küll üle mõistuse nii teadmiste kui korra osas. Aga mingi garantii on: igasuguseid madalalaubalisi seal ei kohta, kui mitte öelda"lol"le
H
hmmm  /   16:02, 3. sept 2017
Ja peale eliitkooli? Kuidas sa oma lapsi siis reaalse elu ja reaalselt eksisteerivate tolvanite eest kaitsed? Arvad, et teatud vanusest enam tolvaneid ei ole või et su laps leiab eliitseltskonna, kus tolvaneid pole? Vaata, laps saab reaalsusevitsad ükskord kätte nagunii. Mida varem hakkab reaalse elu ja oludega kohanema, seda kergem saab tal olema täiskasvanu eas. Usu mind, tolvaneid leidub igas seltskonnas ja vanuseklassis, nendega lihtsalt peab seda planeeti jagama...
Omalt poolt tuleb ISE vaeva näha probleemide lahendamisele ja selle oskuse õpetamisega oma lapsele.
M
maali  /   16:31, 3. sept 2017
mind hämmastab hoopis see, et Reaalooli sööklas pakutakse iga päev lastele rapsiõli- kas see ongi tervislik toitumine
  /   18:58, 3. sept 2017
Klaasis pakutakse? Joogiks? Kastmeks?
.
...  /   16:37, 3. sept 2017
Väikses Eestis ei tohiks eliiti olla ja ega ei ole kaaa, kõik ühed kaerajaanid
  /   19:38, 3. sept 2017
Kusjuures nt Jaapnis ei ole, seal isegi õpetajad töötavad rotatsioonisüsteemis nagu sõjaväelised, et ei tekiks lemmikud
T
teraapia x  /   16:41, 3. sept 2017
Tundub ,et selle eliitkoolis käiva lapse isa ei ole veel mingit arengufaasi läbinud
või on meedia tema aju kahjustanud.
M
mugul  /   16:53, 3. sept 2017
edevus, ainult edevus ja mitte muud vaid edevus!
O
Oi-oi  /   17:07, 3. sept 2017
Mida selle mõttearenduse peale küll kostaksid waldorfpedagoogika eestkõnelejad?! Seal ju nõrgemate aitamine ja vabaduskasvatus lausa omamoodi religioon. Ja sealtki on sirgunud täitsa võimekaid noori.
U
Urrr  /   17:12, 3. sept 2017
Vanemad arvavad, et kui laps eliitkooli sisse pääseb siis on nad nagu mingid imelapsed või teab kes. Aga ei pruugi alati olla. Ka eliitkooli lapsest võib saada mõrtsukas...
M
Mida ma just lugesin  /   17:21, 3. sept 2017
Olen ühe Te mainitud "paha lapse" vanem ja seda praegu lugedes, et laps pole süüdi VANEMAD ON?!?! Kurb sel juhul, et te ise pile ilmselt ültse koolis käinud võinkuidas nii rumal olete tekib küsimus? Või no jah haridus pile haritus ja ei eliitkoolis ei doktori kraad anna inimlikust kahjuks! Milline inimene võtab endale õiguse süüdistada teisi vanemaid asjades millest tal pole ilmselt õrna aimu ka?! Häbematus! Milles olen süüdi täpsemalt tahaks teada? Selles, et tervislike eluviisidega noorel tervek inimesel sündis diagnoosiga laps kes peab tavakoolis käima, sest me riik seda nii ette näeb? Selles, et terve 8 aastat olen 3-5x nädalas nööda teraapiaid käinud temaga ja oma elu, oma töö edasi õppimised, vaba aja jm 101% ohverdanud lapse toetamiseks, et ta paremasse seisu saada. Jah täna ta veel koolis ehk natuke "paha laps" oma energilisusega mõne teiseuguse silmis, aga kiituskirjaga lõpetas klassi, omab spordis mitmel alal häid tulemusi juba ja ekspertide hinnangul on oma arengust ees, sealjuures kui poleks kõike seda tööd olnud ei oskaks ta ilmselt täna ei lugeda kirjutada ja enda eest hoolitaedagi....aga vot Teiesugune ekspert tuleb mind kui vanemat süüdistama. Jah, haridus võib olla inimlikus ja silmaring peaks olema!
O
Ossaa  /   18:23, 3. sept 2017
MOTT :) No selles lõigukeses leidsin ühekordsel lugemisel 24 kirjaviga. Kes pakub rohkem? Lausete ehitusest hakka rääkimagi.
  /   19:40, 3. sept 2017
Ja kuidas see artikliga haakub?
A
Algatajata  /   07:31, 4. sept 2017
Jah vigu on, telefoniga kiiruga kirjutatud ja kahjuks üle lugemise hetke ei olnud enam, laps astus tuppa ja meil reegel kui laps kodus telefoni ei puutu keegi.
J
juuli  /   20:38, 3. sept 2017
Igas koolis peab olema klass, sus käib maksimaalselt neli õpilast. Seda ka maakoolides. Enamasti on võimalik ka individuaalõppele saada. Uuri kohaliku lastekaitse või sotsiiltöötajalt
  /   17:24, 3. sept 2017
Kus koolis see 2 lapse isa ise käis, et teab, milline kool on lastele sobivaim?
M
Maanaine Maali  /   17:25, 3. sept 2017
Kallis mees,kas sa ikka seisad kahe jalaga maa peal.Olen piisavalt elu näinud ja võin kinnitada,et need eliitkooli lapsed on kooliskorralikud,aga mis toimub peale kooli-kusagil peab ju ka ennast välja elama. Lähe sa lapsevanemale märku andma poja väärteost-vabandage minu laps ei saanud seda teha,ta käib eliitkoolis.
A
Ah jäta   /   17:28, 3. sept 2017
Mul siin kodutänaval ka 2 poissi käivad eliitkoolis, aga peale tunde õelamaid ja ülbemaid lapsi annab otsida nagu nood kaks.
M
maaomanik  /   18:03, 3. sept 2017
mees, mine trambi omal põllul....eliit
M
Maali  /   18:09, 3. sept 2017
Tuttava laps kàib ka eliitkoolis. Koolis suudab oma kàitumist kontrollida aga kodus on psùhh valmis. Viimane asi mis tegi oli , et viskas teleka puldiga puruks. Aga nàedsa vanematel ònnestus laps siiski eliitkooli saada. Ja kindlasti pole selline laps ainus.
N
Nohik  /   18:44, 3. sept 2017
See on isegi hästi! Meil piirkonnakoolis viskab üks paks poiss paha tuju korral teisi lapsi tooliga. Ja välja seda tegelast koolist visata ei tohi- seadus on selline. Poisi (üksik)ema ûtkeb, et ei saa midagi teha.
M
müüt  /   19:33, 3. sept 2017
Eliitkolides pidi olema tõsine narkootikumite probleem.. Kusjuures tutvusringkonnas on mitu nn eliitkooli lõpetanud (alles õpivad), ei ütleks, et nad on kuidagi teistest targemad (muidugi nendest, kes viitivad õppida)
S
Siil  /   19:58, 3. sept 2017
Nagu keegi siin kirjeldas, et peale tunde on paar eliitkoolis käivat last ülbed- nende vanemad ilmselt on oma laste üle uhked, vähemalt kutid löövad elus läbi! Tegelikult väga tõusiklik ja inimeste klassivahet õhutav arvamus.
K
kooliraadio.ee  /   22:13, 3. sept 2017
Täpselt nii see on!
E
eliitkool ?  /   02:22, 4. sept 2017
Eestis ? Tänan ei ! Juba täitsa segaseks on mindud - saatke pikalt need koolid - need on igasugusest 'eliidist' väga kaugel ! Eestis ei ole mitte mingit eliiti ! Millest siin vabandage väga räägitakse ??
J
Ja siis...  /   07:21, 4. sept 2017
selgub, et lapsekese klassis on keegi kes ei maadle matemaatikaga, haarab kõike lennult ning igavleb tundides oma viite otsas. Segab teisi, on allumatu aga väga tark. Mis siis saab? Või kui lapseke astub välja kooli ja kodu kaitsva tiiva alt ning seisab vastamisi elu enesega. Ta ei oska seal elus ju hakkama saada.
9
9-lapse ema  /   13:46, 4. sept 2017
Eliitkoolis käivadki põhimõtteliselt riigikogulaste lapsed kellest tulevad samasugused ülbed ja ennast täis vastikud ebardid nagu nende vanemadki kes töötavad riigikogus.Riigikogu ongi terve parv eliitkooli lõpetanuid ebardeid täis.
H
Hmmm  /   15:33, 5. sept 2017
meie eliitkooli lapse klassikaaslaste nimed on tavalised nagu Jüri, Mari ja Mati.
Piirkonnakoolis on naabrilaps ja klassikaaslased enamus Chätriin-Ursulad ja Steven-Christianid.
Ja siis räägitakse veel midagi EDEVUSEST?
H
hoidke  /   01:53, 7. sept 2017
oma lapsed eemal neist 'eliit' koolidest ! Eestis ei ole mingit eliiti !
See nõndanimetatud 'eliit' kool = lolliks tuupinud lapsed, lolliks ületöötanud alapalgatud õpetajad ja end lolliks maksnud lastevanemad kes lämbuvad oma pseudo-ambitsioonides !

Loe ka neid lugusid