Jaga:     
Uudised

Emad segaduses: milline turvatool siis lapse elu päästab? (10)

Mida silmas pidada, kui valid turvahälli- või tooli? Olulisim on muidugi turvalisus! Sageli arvatakse, et mida kallim, seda parem - see pole aga alati nii. 

Kolme lapse ema, kes kirjutas Facebookis Brittoni turvatoolide ohutusest, milles ta kahtles, sai advokaadibüroolt nõude oma sõnad tagasi võtta, vastasel juhul ähvardab teda hiigelsuur valuraha, kirjutas ERR.

Elen Pabo on kahe lapse (3 ja 9) ema, kes hakkas turvatoolide teemaga tegelema, kui oli esimesele lapsele ostnud mitu turvatooli ja nendega ämbrisse astunud. Ta toob teemasse selgust. Naine avastas, et eesti keeles ei olegi sellealast infot saada või on see väga napisõnaline. Tervishoiukõrgkoolis valis ta lõputöö teemaks laste turvatoolid ja töös selgus, et Eestis tehakse turvavarustuse kasutamisel olulisi vigu peamiselt teadmatusest. Kõik see on andnud tõuke sel teemal blogimiseks ja turvavarustuse kasutamise koolitusteks.

Nüüdseks on Eleniga liitunud veel hulk emasid, kes peavad oluliseks turvavarustuse õige kasutamise propageerimist ja nad lõid MTÜ Laps Turvaliselt Autos. Facebookis on väga populaarne grupp Turvahällide ja-toolide Jutunurk. 

Elen teeb järgnevalt ülevaate, mida turvavarustuses silmas pidada.

Turvahäll võetakse kasutusele alates sünnist. Turvahäll tuleks vahetada välja turvatooli vastu, kui lapse kehakaal ületab lubatud piiri või lapse pea ulatub ülemise ääreni.

1. Nõuetele vastavus

Kõik müüdavad turvahällid ja turvatoolid peavad vastama kehtestatud nõuetele ja see peab olema tootel märgitud. Hetkel kehtib paralleelselt kaks nõuet: R44 ja R129 ehk i-Size. R129 on uuem ja sellega on kehtestatud tootele karmimad nõudmised, näiteks peab olema tehtud külgkokkupõrke test. Lisaks on R129 nõudele vastavad turvahällid ja -toolid varustatud isofixiga ehk autos peab selle kasutamiseks olema isofix valmidus (väiksed konksukesed tagaistme vahel). See teeb hälli autosse kinnitamise mugavamaks, sest rihmadega ei tule pusida ja Isofix aitab vähendada paigaldamisel tehtavaid vigu. Kumb on turvalisem, kas isofix või turvavöökinnitus? Mõlemad ühtviisi, kui neid õigesti kasutatakse.

Kui vanema R44 nõude järgi jagati turvavarustus viide gruppi ja seda vastavalt lapse kehakaalule, siis R129 puhul võetakse arvesse lapse pikkust ja vanust ning kohustus on hoida last kuni 15 elukuuni seljaga sõidusuunas.

2. Turvatestid

Kõige lihtsam on turvatooli valikul alustada erinevate turvatestide lugemist, millest tuntuim on ADAC ja ka Autoliitto, ÖAMTC ja Plus Test. Plus Test testib turvatoole karmimates tingimustes ja selle testi on hetkel läbinud ainult 14 turvatooli. Kui need testid on läbi uuritud ja puuritud, siis saab juba esmase valiku teha.

3. Turvarihmad

Turvarihmad on õigesti pingutatud, kui rihma ja lapse rangluu vahele mahub kaks sõrme.

Paksude talveriietega last turvahälli- ega tooli ei panda. Paks talvekombekas (õhuline vatiin, suled, muu täitematerjal) surutakse avarii korral kokku ning rihmade/löökpadja ja lapse vahele tekib liigne ruum, mistõttu laps võib lennata turvavarustusest välja. Kottkombekas (kuigi sellel on nö turvavööava) on sama ebaturvaline kui tavaline paks talvekombe. Spetsiaalsete turvahällide soojakottide puhul eelistada sama tootja oma, mis on turvahällgi, sest selliselt on tootja taganud maksimaalse turvalisuse.

4. Lisavarustus

Väldi erinevaid nn universaalseid beebisisusid, lauakesi, turvarihmade pehmendusi ja -pikendusi, kaelapatju jne – neid ei ole testitud avariiolukorras. Kui millegagi turvahällis- või toolis mängida, siis ainult väga pehmete mänguloomakestega, sest ka näiliselt kerge mudelauto võib avarii korral kivi raskuseks muutuda ja last vigastada.

5. Võltsingud

Kahjuks tuleb ka turvavarustuse maailmas ette võltsinguid. Müüakse toodet, mis välimuselt meenutab mõnda tunnustatud turvahälli- või tooli. Leides endale sobiva toote, otsi alustuseks internetist tootja kohta infot. Kui koduleht on napisõnaline või puudub sootuks või ei ole infot teostatud testide kohta, siis jäta asi kohe sinnapaika.

Loe Eleni asjatundlikke ja sõltumatuid soovitusi, milline turvavarustus on turvalisim ajakirjast Beebi

6 kommentaari

A
Alar1  /   09:24, 15. juuni 2017
Mitte ükski turvatool ei päästa lapse elu! On vaid vähemturvalised ja turvalisemad turvatoolid.
R
Riina  /   15:39, 15. juuni 2017
Turvahäll või -tool ongi just ainuke asi, mis võib avariis lapse elu päästa! Ilma selleta poleks pea üldse mingit lootust.
R
Riinale  /   08:52, 16. juuni 2017
Sõltub mõjuvate jõudude suunast ja tugevusest, kas laps seda impulssi üle elab. Turvatool küll suurendab märkimisväärselt seda tõenäosust, kuid 100% garantiid ta ei anna. Kui 90 km/h sõitvale autole sõidab tagant sisse 200 km/h liikuv "mürsk" (nii juhtus eelmisel aastal Narva maanteel), siis kahjuks ei päästa ka auto turvakonstruktsioon ja turvahäll selle sees.
S
Solei  /   16:30, 15. juuni 2017
Kas keegi on endale selgeks teinud, kuidas kinnitada laps turvaliselt hälli ja tooli?Miks on turvahällil nii suur"sang"?Kas sellejaoks , et seda oleks parem käevangus tassida või selleks, et see päästaks lapse elu, kui tool peaks autost välja lendama.Kui laps on kinnitatud turvarihmadega, nagu vaja, ei lenda ta kudkilt välja,vaid on kinnitatud tooli sisse kinni,nagu kookonisse.Meeles peab pidama ka seda, et võimalikult vähe oleks riideid keha ja rihmade vahel, et rihmad saaksid pungul olla.
Soe soovitus kõigile.Kui näete kuskil suveüritusel autosõidu või koolituse õpetajaid koos testmadinatega, astuge julgelt ligi ja küsige, uurige, testige ennast ja oma teadmisi.
Endal sättige peatoed autos õigele kõrgusele, sest lapsed vajavad ka terveid vanemaid.
Ja autosse ärge järke lahtiseid asju, mis võivad lendama hakata ja taskusse võtmeid,mix võivad avariis turvapadjaga koostöös ontlikuks saada.
S
See on kui võhikud hakkavad blogisid pidama  /   08:46, 16. juuni 2017
Täiesti väär info on see, et talvel ei panda last välisriietega turvatooli. Tõsise avarii korral on enamik auto aknaid purunenud ja ilma talveriieteta laps saab juba mõne minuti jooksu hüpotermia, ehk alajahtumise osaliseks, millel võivad olla palju tõsisemad tagajärjed kui otsestel vigastustel. Sõjaväelendurid ja kosmonaudid on ka ju skafandrites ja rihmadega kokpitti kinnitatud - ükski neist pole rihmadest "välja libisenud". Talveriietega laste rihmad tuleb lihtsalt korralikult pingutada ja ülekuumenemise vastu tuleb auto salongi temperatuur hoida piisavalt madalal. Täpselt samasugused põhimõtted kehtivad ka täiskasvganute kohta.
?
???  /   11:30, 16. juuni 2017
Kogu ülejäänud maailm on võhikud ja sina oled asjatundja??
S
Solei  /   12:35, 16. juuni 2017
Uuri natukene autokoolidest õiget käitumist turvavööde kasutamisel.
T
Teiste valdkondade kogemus  /   14:44, 16. juuni 2017
Natuke tuleb kauem ilmas elada. hoida silmad lahti, mõelda oma peaga ja kogeda ise ekstreemseid olusid, siis tekib ka oludele vastav kohastumus ning ettenägemisvõime. Turvahällide ja toolide parameetrid on peaagu üks-ühele sarnased sõjaväelennunduses-kosmonautikas kasutatavate katapultistmete põhimõtetega. Ja seal on peamiseks põhimõtteks inimelu säilitamine läbi kõige ekstremaalsemate tingimuste - mitte ainult raskusjõu ja ekstreemsete kiirendtuste koosmõjul tekkivate jõudude maandamise läbi, vaid ka äärmuslike temperatuurikõikumiste arvestamine. Kui auto satub tõsisesse avariisse, siis puruneb väga suure tõenäosusega vähemalt üks akendest, mis jahutab salongi temperatuuri (olenevalt välisest temperatuurist muidugi, kuid Eesti talvine temp on keskmiselt -5 kraadi) paari minutiga välise temperatuuriga samale tasemele. Päästeameti statistika näitab, et keskmine sündmuskohale jõudmise aeg on neil 21 minutit ( https://www.rescue.ee/dotAsset/e30b94e8-5cb9-4199-b9e7-dfab2d7c18a3.pdf) aga see on keskmine - kõige pikem 53 minutit. Nüüd mõelge siit ise edasi, millal jõuab abi autosse kinni blokeeritud suveriietes lapseni, kes võib olla küll füüsiliselt täiesti terve, kuid samas täiesti kaitseta ilmastikutingimuste vastu.
Turvatool ja häll tuleb valida selline, mis imiteerib võimalikult sarnaselt turvarihmade lahendusi rallispordis ja sõjalennunduses kasutatavale, ehk 5-punkti kinnitusega ei lenda teie laps kohe kindlasti oma toolist välja ka siis, kui tal on korralik kasukas seljas. Muidugi, rihmad peavad olema korralikult pingutatud. Mõni aeg tagasi internetis ringelnud viral video USA uudistesaate "turvakatsest", kus lapsed toolidest välja lendasid, oli taotluslikult tehtud 4-punkti tooliga ja lõtvade rihmadega, et sensatsiooniga koguda vaatajaid.
P.S Mis puudutab ilmastikukeskkonna ja erinevate kineetiliste jõudude mõju inimorganismile ning traumameditsiini või õnnetuseelse/-järgse tegutsemise kogemusi, siis teevad meie autokoolid väga palju vigu, sest pole ühtselt sertifitseeritud kontrollimehhanismi ega ka vastavat õppematerjali - väga paljut leiutatakse ise või jäetakse üldse õpetamata, sest edasiandmiseks puudub oskus.
T
trifiid  /   21:35, 18. juuni 2017
Kõige rohkem päästab laste elusid see kui juhtimise ajal ninapidi lõustaraamatus ei olda. Järgmiseks, kui meikimispeeglit ei näpita ega burksi õgita. Turvatool on alles 7-8 järjekohal.
H
HeH  /   08:13, 20. juuni 2017
miks nii sooliselt diskrimineeriv pealkiri ? Isad ei muretsegi laste pärast ?

Loe ka neid lugusid