Jaga:     
Beebi

VAATA, kuidas oma beebiga joogat teha. See on lõbus!

Jooga on väga levinud lapseootel emade seas, viimasel ajal on tekkinud ka palju uusi lastejoogatunde. Uuri järgi.

Üks viimane sõna joogamaailmas on ema ja beebi jooga. Selles loos räägin läbi sõnade ja pildimaterjali täpsemalt ema ja beebi jooga tunnist ning oma kogemusi jagavad mõned tunnis osalenud emad ning ema ja beebi jooga õpetaja Eneli Essi.

Mida tunnis tehakse?

Nagu tunni nimi ütleb, on tõesti tegemist ema ja beebi joogaga selle sõna otseses mõttes – joogamatil teevad erinevaid harjutusi nii ema kui ka beebi. Ei ole nii, et ema teeb igasuguseid keerulisi joogatrikke, kui samal beebid ainult lalisevad ja imevad oma näpukesi. Ei ole ka nii, et ainult beebiga möllatakse ja vaene ema on pärast tundi oma lapsega tegelemisest veelgi väsinum kui enne tundi. Tund on ülesehitatud selliselt, et tähelepanu saavad nii emad kui ka beebid -- võrdselt.

Beebidele jagub tunnis mõnusat massaaži ja harjutusi, millega on hea leevendada beebide gaasivalusid, vähendada hammaste tulekuga seotud stressi ning aidata unetsüklit paika saada. Samuti pakuvad beebijooga harjutused stimulatsiooni beebi meeltele ja närvisüsteemile ning aitavad beebil luua paremat kontakti vanemaga. Üheks tunni osaks on veel ka laulud ja muusika.

Emadele on harjutused, mis aitavad tugevdada vaagnapõhja- ning korsetilihaseid, tunnis venitatakse lisaks ka õlavöödet ja pinges selga. Tehakse veel hingamisharjutusi, mis aitavad parandada keskendumisvõimet ning võimaldavad jääda rahulikuks ka keerulistes olukordades. Boonuseks on veel ka see, et emad saavad tunnis üksteisega oma rõõme-muresid jagada ja kogemusi vahetada. Kõik see aitab noort ema luua oma lapsega tugevam side ja saada tagasi sünnituseelne vorm.

Ema ja beebi jooga õpetajast

Oma teest ema ja beebi jooga õpetajaks räägib Eneli nii: „Ema ja beebi joogani jõudsin läbi enda kogemuse. Õpetades pisikesi 3-aastaseid joogasõpru ja nähes nende innukust, õnnelikkust ning tänulikkust, tekkis soov õpetada joogat kõige pisematele. Beebijooga kursuse läbisin Freiburgis Saksamaal. Linn, mis meenutab oma rahulikkusega Tartut. Linna ümbritsevad Alpid tekitasid tunde nagu elaksid muinasjutus. Õppisin Bryony Vickersi eestvedamisel, kelle kogemus ning energia olid inspireerivad. Pidasin oluliseks, et õpetajal oleks piisav ema ja beebi jooga kogemus – harjutusi, mida selles tunnis teeme, on praktiseeritud üle 30 aasta.“

Muljed pärast tundi

Olime oma tütre Isabellaga juba varasemalt mõnes beebitrennis käinud, aga ema ja beebi joogasse polnud me veel jõudnud. Tunnis valitses rahulik ja sundimatu õhkkond, õpetaja oli hooliv ja tähelepanelik ning oskas asjalikult harjutusi ette näidata koos oma laheda beebinukk Chrisiga. Mulle meeldis, et tunni taustaks ei kasutatud muusikat, sest olen käinud mõnes tunnis, kus muusikavalik ei ole olnud lapsele eakohane. Samas kuulsin pärast Enelilt, et talle meeldib vahel tunnis ka lastelaule mängida, näiteks Mõmmi laulu „Karu-Aabitsast“, mis pidi olema beebide seas suur hitt ja lastele väga meeldima. Aeg möödus tunnis justkui linnutiivul, ma ei saanud arugi, kui 45 minutit oli juba läinud ja tund juba läbi. Isabella tähelepanu köitsid kõige enam teised beebid ja nii jäi mõnigi harjutus seepärast meil ka vahele. Koju võtsime kaasa paar lahedat uut trikki ja hea tuju!

Tunnis osalenud pisikese Juliuse ema Annette ütleb kogetu kohta järgmist: „Tulime joogasse pärast pikka autosõitu, seetõttu oli beebi üsna viril. Vaatamata sellele tundus, et esimese poole tunnist pidas ta täitsa kenasti vastu. Mõne harjutuse peale lausa naeratas rõõmsalt. Mulle meeldis tunni vaba õhkkond ning õpetaja soe suhtumine. Beebidele kohaselt väljendasid nad aeg-ajalt mõne asja suhtes pahameelt, kuid see oli täiesti loomulik ega vähendanud mõnusat olemist. Harjutuste tegemisel oli peamine see, et lapsele meeldiks. Kartsin enne, et minu 2,5-kuune beebi on sellise tunni jaoks liiga väike, kuid õpetaja näitas peaaegu iga harjutuse juures erinevas vanuses beebidele sobivaid variante, nii et saime paljusid asju kaasa teha. Samuti sain mitmeid harjutusi matil istumise asemel püsti teha, kuna mu lapsele meeldib väga ringi uudistada. Kuigi meie jaoks sai tund beebi nälja tõttu varem läbi, oli kokkuvõttes tegemist positiivse kogemusega. Saime kodus võimlemiseks mitu head harjutust, mida nüüd igapäevaselt teeme.“

Oma arvamust jagab ka väikese Roberta-Liisi ema Eliisa: „Tund oli väga positiivne – sinu ja lapse vahetu kontakti aeg. Tunnist õpib kindlasti võtteid, mida ka kodus lapsega tegeledes teha, sest kõige peale ise lihtsalt ei tule. Tundi tasub tulla aga puhanud lapsega, tema jaoks on tund pigem aktiivne, vaja on kasutada erinevaid lihaseid, mida pole harjunud pidevalt kasutama. Minu pisut väsinud lapsel oli pärast uni muidugi nii magus ja sügav, et ei häirinud teiste laste kilked ega sünnipäevapeo sumin – pidin lausa võtma lapse “vägisi” sööma. Õpetaja oli väga armas ja avatud. Sarnases tunnis polnud me enne käinud, aga mitmed harjutused meenutasid füsioterapeudi tehtavaid harjutusi, nimelt käime me ka kord nädalas füsioterapeudi juures võimlemas.“

Beebipoisi Andri ema Anneli märkis nende ühise tunni kohta, et tema poissi on muidu üsna raske päeval toas magama saada, aga suur üllatus oli see, et beebi jäi tunni lõpus ise magama – tundus, et joogatund väsitas teda meeldivalt. Samuti oli tund mõnusaks vahelduseks muidu üsna kodusele elule, mis andis võimaluse päeva seltskondlikumalt veeta.

Meie koosveedetud ema ja beebi jooga tund oli eriline, sest tunnist võttis oma beebidega osa kolm Tartu Joogakeskuse õpetajat, kes kõik said eelmisel aastal esmakordselt lapsevanemaks. Eriti tore kokkusattumine oli veel see, et kahe õpetaja beebid sündisid täpselt ühel ja samal kuupäeval (!), kuigi
haiglas ei kohtutud, tuli see lahe seik välja pärastpoole. Üldse on viimane aasta olnud Tartu Joogakeskuse õpetajatele väga viljakas – emaks sai neli õpetajat ja isaks üks õpetaja.

Beebijooga teeb eriliseks emotsionaalne side, mis on beebi ja lapsevanema vahel. Tundi on oodatud beebid, kes hoivad juba pead ning julgesti võivad tunnis kaasa teha mõlemad lapsevanemad. Hetkel käivad tunnis beebid alates kolmandast elukuust kuni teise eluaastani. Selleks, et paremini aru saada kuidas beebijooga sulle ja su beebile sobib, on soovituslik käia tunnis minimaalselt neli korda. Ema ja beebi jooga tund ei nõua kindlasti eelnevat joogakogemust. Samuti ei pea muretsema, kui joogatundi tulles on beebi magama jäänud või soovib süüa, sest joogatada saab ikka. Rühma suurus on kaheksa beebit pluss lapsevanemad. Kõik ikka selleks, et õpetaja saaks vajadusel osalejaid personaalselt juhendada. Juhul kui kahtled, et beebi vanus ei ole grupile sobilik, siis kindlasti küsi nõu. Loomulikult on tundi oodatud ka kaksikud ning kui kodus on suurem laps, siis võib tema ka beebitundi kaasa võtta.

Harjutused

Väike kobra

Alustades pane beebi oma jalgade peale kõhuli. Kindlasti pane beebi käte juurde maha pehme tekk –et kõik oleks ikka turvaline! Silita kergelt beebi selga ning oota ja vaata, kuidas beebi tõstab pea, avab oma rinna ning sirutab kaela ja selga, kasutades selleks vajalikke lihaseid.

Harjutus on sobilik alates 12. nädalast või kui beebi pead hoiab. Kindlasti alustada alguses ettevaatlikult ning siis järk-järgult, kui beebi on harjunud, võib seeriate arvu tõsta. Harjutus venitab kaela ja selga, ergutab seedimist ning annab võimaluse vaadata maailma teistmoodi.

Tasakaaluharjutus emale ja ohutu püstitõus koos beebiga

Tule põlvili ja astu parem jalg enda ette täisnurksesse väljaastesse. Tõsta beebi oma parema reie peale ja beebi tasakaalustamiseks hoia oma paremat kätt ümber tema rindkere. Pane tähele, et su puusad ja vaagen oleksid harjutuse tegemise ajal otse. Siruta oma vasak käsi välja ning alusta käteringidega. Ringid avavad rinnaku ning samal ajal lõdvestad õlad. Eriti tore on veel ringide ajal sõrmi liigutada, mis väga meeldib naaberbeebile. Korda harjutust teise jalaga.

Sellest asendist on hea tulla püsti koos beebiga, ilma et sa oma seljale liiga teeksid. Hoia tema rindkerest mõlema käega tugevasti kinni, kui oled tasakaalu kätte saanud, siis keera tagumise jala varbad vastu maad ning tõuka ennast kõhulihaste ja varvaste abil püsti.

Vaata ka: www.tartujoogakeskus.com www.enelilastejooga.ee

Fotod: Margit Partei

0 kommentaari

Loe ka neid lugusid