Jaga:     
Koolieelik

Lasteaed pole kõigile kättesaadav kohatasu tõttu (38)

Praeguseks on ehk küll laste­aiakohti kõigile, aga nüüd pole see enam igaühele kättesaadav kohatasu tõttu.

Tartus on lasteaia kohatasu seotud miinimumpalgaga, olles 15% miinimumpalgast. Tartlanna Madli Rähn (26) rehkendab kokku oma peatselt neljaseks saava poja Johani lasteaias käimise püsikulud: kohatasu 64 eurot ja 50 senti kuus, pluss toidu­rahaks poolteist eurot päevas. Kokku umbes 90 eurot, millele lisandub igakuine rühma teatriraha 2 eurot.

“Enamiku aastast on laste­aiaarve meie pere kõige suurem välja­minek,” tõdeb ta. ”Vaid mõnel üksikul talvekuul, kui õues paugub pakane ja pikemalt on 20 kraadi külma, on elektriarve koduse põrandakütte tõttu sellest summast suurem.” Lasteaia tunniplaanis on tasuta muusika- ja võimlemistunnid. Alates neljandast eluaastast pakutakse seal tasu eest ka jalgpallitrenni ja iluvõimlemist.

“Olen nõus, et praeguseks on laste­aiakohti kõigile, aga nüüd pole see enam igaühele kättesaadav kohatasu tõttu,” arutleb Madli. Siiski läheb alates kolmandast lapsest kergemaks. Teise lapse eest tuleb tasuda kohatasu 50% ning kolmanda ja iga järgneva lapse eest enam maksma ei pea, maksta jääb ainult söögiraha. Naine ütleb, et hetkel saavad nad ühe lapse kuludega küll hakkama, kuid kahe lasteaias käiva lapse puhul oleks juba keerulisem toime tulla.

Madlile tundub, et paikkonniti on pered selgelt ebavõrdses seisus. “Meil Tartus on kohatasu üle 64 euro, aga kohe siinsamas Tähtvere vallas, Tartu külje all, 16 eurot,” toob ta näiteks.

Ega kõrvalt vaadates ei pruugi alati aru saada, kas pere on lasteaiatasude maksmisega hädas või mitte. “Kuid probleem on kindlasti olemas,” jätkab Madli, “sest lasteaia hoolekogu koosolekutel sellest räägitakse ja leidub võlglasi. Samas on igasse rühma vabu kohti... Lasteaed on juba nagu luksuskaup. Kurb, sest arvatavasti on ka neid, kes ei saagi oma lapsele lasteaeda lubada.”

Artikkel on ajakirja Pere ja Kodu arhiivist.

16 kommentaari

V
Vanaema  /   13:22, 14. apr 2017
No andke andeks, aga kui 100 euro eest kuus on laps hoitud, toidetud ja koolitatud, siis see on ikka ülivähe. Mina ei oleks nõus isegi oma lapselast sellise raha eest iga päev 9-10 tundi hoidma, toitma, õpetama ja kasvatama. Mõistlikus ulatuses teen seda ilma rahatagi. 100 eurot oleks mõnitamine.
V
vanavanem  /   14:02, 14. apr 2017
Kuule vanaerma! Jutt käib sellest, et paljud vanemad muude kulude (kommunaalmaksed, telefon, televiisor, elekter jne.) kõrvalt tunnevad, et lasteaia makls on suurem. Teiseks lastle kulub ka muuks otstarveks raha, mille pealt ei saa kokku hoida. Kolmandaks kui perekonnas on mitu lest kes käivad lasteaias ja koolis, siis on vaja rohkem raha. Neljandaks, miks mõned laste aiad saavad läbi väikema summaga , sellest näeme kui palju omavalitsused hoolivad oma lastest. Tallinna linn kutsub pidevalt laste arvu perekonnas suurendama, aga linna poolne abi lastevanematele on minimaalne.
L
lapsevanem  /   14:37, 14. apr 2017
Enne laste tegemist tuleks natuke arvutada ka, siis pole vaja hiljem hädaldada. Miks peaks lapse kasvatamine tasuta olema?
V
vanem  /   17:02, 14. apr 2017
Tee endale kõigepealt selgeks, mis on su jaoks tähtsam, kas laps või televiisor ja telefon?
Õ
Õige,,õige !  /   17:18, 14. apr 2017
100 eurikut on täna juba olematu raha. Keskmisest mediaanpalgast, mis on ca 500 euri võiks isegi rohkem maksta. Mida rohkem maksame , seda õnnelikumad ju oleme !
1
14:02, 14. apr 2017 - le ja Vanaema / 13:22, 14. apr 2017 ärritusest  /   12:55, 15. apr 2017
õigus, sest lapse jaoks on ka kodused kaudsed kulud samal ajal , seega lapse hoidmine lasteaias on riigile kasulik- esiteks saadakse töötajatele palk ja riigile sellest maksud ; lapsevanemad on tööl ja toodavad maksu riigile - 70% oma palgast ja järgmisena arvestage siinsed kommijad , et ca 80000 kodanikku on 500.- euro maksuvabastusega , milline tähendab vaesuses elamist ja riigis soovitakse +iivet ? EV iive muutub plussi kui lapsevanem peaks tasuma vaid toiduraha ja riik lõpetaks toetuste arvutajate armee ülalpidamise- milline on loonud olukorra, et oma vaesuspalgast annad ära kõik ja siis kirjutad avalduse toetuseks elatus ja toimetulekuks jne. See raha tulekski sõimede ja lasteaedade rahastuseks suunata ning lõpetada suurlinnade juurde getode tekitamine , pärimuskohas oleks lasteaedade kohti ja koolikohti piisavalt , tinglikult on loodud olukord tööturu kaudu ja sissekirjutuse järgi soodus lasteaia ja koolikoha saamine
M
mida siin arvutada  /   14:01, 15. apr 2017
arvutad enne lapse planeerimist ja kalkuleerida et saab hakkama aga paari aasta pärast kui laps lasteaeda vajab viimist siis kohahinnad juba topelt tõusnud ja tõusevad veelgi
L
laps tähtsam  /   14:06, 15. apr 2017
Toon siis sinujaoks näite kuidas võiks Sinu mõttemaailma näha.
Pärast saab ikka lapsevanem , kasvataja/lasteaia juhataja käest sõimata et lapsevanemat kätte ei saa kui laps oksendab lasteaias/hakkab ükshetk paha vms.
Vanem ütleb et pole telefoni.-kallis (kuna lapse lasteaiakohatasu tähtsam)
Niiet nokk kinni saba lahti ja vastupidi
T
to lapsevanem  /   15:28, 15. apr 2017
keegi ei arvagi, et lapse kasvatamine on tasuta. aga- et eestlased välja ei sureks ja et meil, eesti patriootidel, oleks ka vanaduses pension, siis selleks on lapsi vaja, kulla lapsevanem- arvutaja.
S
Sirts  /   10:06, 15. apr 2017
Kõik võib olla õige,aga tänapäeva noortel on elu väga raske,korteriliisingud -20-30 aastaks ja mitte väga väike summa kuus(varem andsid asutused tasuta).elu läheb kiiresti edasi,on interneti ajastu(ilma selleta enam ei saa,see on ka kooli jaoks vajalik)jutt käib 90 toiduraha ja 60 kohamaks,kokku 150.mis on meie palgad????kui pensionär ei ela ära 300-400 euriga,kellel ei ole korteri liisinguid,arvuteid,kes ei osta riideid(kasvavad lapsed vajavad iga aasta uusi riideid)
Mõelge natuke noorte elu peale,teatud kõrgharidusega noored ei leia ka tööd ja kui leiavad mingi töö,siis palk 500-600 euri.Palju rohkem siis võib kulutada noor pere(2 töötavat noort või 2 pensionäri).mina olen ka pensionär ja tean väga hästi,mis on noorte mure.istuge maha ja mõelge,arvutage läbi vanade ja noorte elu!!!
L
lapsevanem  /   11:35, 15. apr 2017
Siin kommentaaris on juba nii palju erinevaid aspekte, et...
Esiteks . lastele ei pea igal aastal UUSI riideid ostma.
Teiseks: paljud noored omandavad kahjuks nö kõrghariduse (tasuline baka) suvalisel mõttetul erialal (haldus- või ärijuhtimine, geenitehnoloogia jmt) arvestamata tulevasi töövõimalusi. Õpitagu parem selgeks mingi praktiline ala (nt ametikoolis) ja suure tõenäosusega oleks ka töö olemas (see ei ole tegelikult noorte viga, vaid kellegi teise tegemata töö).
Kolmandaks: pangalaen võimaldab noortel inimväärses kohas elada. Minul ei olnud kahjuks nooruses sellist võimalust. Nii et see on võimalus ja valikud teeme ise.
Aitab küll :-)
E
ema  /   13:30, 14. apr 2017
No mina olen nõus kulutama oma laste peale suurema osa oma sissetulekutest. Kes kuidagi toime ei tule, võivad alati pöörduda kohaliku omavalitsuse sotsiaalosakonna poole.
S
Sealt antakse kaeru, nagu oosele  /   13:56, 14. apr 2017
ja tont teab millest tehtud "konserve"!
V
viloss   /   17:19, 14. apr 2017
Kõik on korras ja pappi tuleb nii mis kole !
K
Kits  /   13:54, 14. apr 2017
Rahvas jõuab autosid osta ja kinnisvara pidi ka odav olema aga lasteaia tasu on selge nöörimine.
K
Käisin just õues ringi ja hooned otsisin ka läbi  /   14:00, 14. apr 2017
A mida pole, seda pole. Autot pole..
K
Kits  /   14:29, 14. apr 2017
Kui tahad et oleks olemas auto siis on soovitatav see enne omale osta.
A
auto  /   17:04, 14. apr 2017
kelle süü see siis on, et sul autot pole? ka omavalitsuse või?
K
kah ema  /   14:35, 14. apr 2017
kaua võib selle raha teema üle arutada. kõik ju teavad ammu, mis lasteaiad maksavad. pole siis vaja neid järglasi kui ei jaksa osta jäätist, kinos käia, ilusaid riideid ja reise. Lapsed peavad kõike seda saama, mitte virelema. Olen nõus ka rohkem maksma , kui tean et kasvatajad on rõõmsad ja lapsed hoitud.
  /   14:56, 14. apr 2017
nõuka ajal olid lasteaiad ja huviringid tasuta.
  /   15:07, 14. apr 2017
ära aja jama, lasteaiamaks oli samuti, aga mitte nii palju. Nõuka ajal oli lasteaia maks ca 12 rubla kuus. Sõime tasu oli 9.60
N
nõuka ajal  /   15:35, 14. apr 2017
oli lasteaiamaks 12 rubla 50 kopikat. ja sõimemaks 10 rubla.Töötasin lasteaias kasvatajana ja minu palk oli 80 rubla(kätte 76 rubla 40 kopikat)Miinimum palk oli 70 rubla.Kui protsentuaalselt võtta,siis millal sootsam?
E
elu  /   15:19, 14. apr 2017
nõuka ajal ei olnud neid nutitelefone, ei olnud träni poed täis ja inimesed tegid ise süüa kodus. Nüüd ei taha lapsedki enam õue ka minna ja istuvad internetis. Vanasti kui õue ei lastud oli karistus, nüüd aga vastupidi.
L
Lasteaednik  /   15:21, 14. apr 2017
Piinlik on lugeda inimeste vingumist. Uurige mis on tegelik summa, mida linn kulutab ühe lapse ülalpidamiseks lasteaias. Enamik lapsi on lasteaias 10- 11 tundi.
O
Omavalitsuste rida!  /   15:31, 14. apr 2017
Lasteaiad kuuluvad omavalitsuste kätesse. Ja sellepärast ongi kõik erinev, samuti õpetajate palgad.
A
Arusaamatu  /   16:27, 14. apr 2017
Lapsetoetus on ju olemas. Kas see ei kata siis lastaiakulutusi?
V
vastan  /   09:42, 15. apr 2017
Ei kata jah.
T
to vastan  /   17:59, 15. apr 2017
no siis tuleb tööle suunduda!
N
Nojah  /   17:12, 14. apr 2017
Kui peres on 2 teenivat vanemat, siis võiks saada selle raha makstud küll. Uskuge - koolis läheb veel kulukamaks. Millegipärast mõned arvavad siiani, et keegi teine kuskil maksab nende laste kulud.
Ü
üksi kasvatav lapsevanem  /   14:17, 15. apr 2017
Ma Pärnust ja ei ütleks et koolis läheb lapsevanemal kallimaks. Pigem oli lasteaiaaeg palju -palju kulukam.kuskil kuus 60-70euri (ei mäleta täpselt enam kuna 2a on laps koolis käinud) Lisaks pidin ostma endale linnaliini bussikuupileti et laps lasteaeda viia ja tagasi tulla et autoga teispoole siis kaugemale tööle sõita(bussiga sinna ei saax)
Kooli hommiku ja lõunasöök maksab linn. Ainus väljaminek on lapse linnaliini bussikuupilet5.- ja koolis meisterdamise asjad,mis ka suht odvad kui klass paneb rahad kokku. Tean et mõnes koolis on hullult palju tegevusi-ekskursioonid/teatrid/üritused/meisterdamised/kokkamis teemad jne mis võtab ikka päris palju raha
T
Täna veel !  /   17:16, 14. apr 2017
On omavalitsusi kus lasteaed on 100 % tasuta.
Homme , peale reffijate koostatud ja keski ellu viidud Haldusreformi , hakkavad ka megavaldades juba kõik lasteaia maksu maksma.
Edu siis uute reformide ja maksude väljanuputamisel.
A
ah, et ei taha tasuta lasteaeda?  /   14:23, 15. apr 2017
No andke siis maksutõusudele teed tulekuks. Valige reffe ja nautige makse.
E
Ebareaalne...  /   18:05, 14. apr 2017
...on vinguda mingi 100€ pärast, kui selle eest laps hoitud, kasitud, toidetud 10h päevas
  /   22:55, 14. apr 2017
Haha inglismaal maksab lasteaia maks £900 kuus. Ps. palgad ei ole 10 korda suuremad
T
tosin  /   01:26, 15. apr 2017
mida te vingute oma lasteaiamaksu pärast! Oodake,kuni te võsuke kooli läheb,siis tõusevad kulud kordades,tekib koolikiusamine,seega saate lisaks majanduslikule põntsule ka psühholoogilise Kõrgkooli minnes taote veel enam raha-õppemaksud ikka tuhandetes,korter,kommunaalkulud,elamisraha Lapsed on tänapäeval luksus,mida saavad endile lubada vaid väga rikkad või väga hästi kombineerimist oskavad inimesed .Iivelangeb edasi kiire hooga.
N
naine  /   05:13, 15. apr 2017
See vist käib ka nn uue maailmakorra ja inimkonna "edasiarengu" juurde, et hiljaaegu väga vulgaarseks peetud keelenäitamine on kuidagi eriti popp ja kasvatamatuse demonstreerimine viitab vabadusele. Lausa rõhutatult, sest ajalehte valitakse just selline.... "vaba ja rõõmus foto":)
V
Vabandust,  /   08:59, 15. apr 2017
aga antud pereema ei käi isegi tööl ega õpi. Laps käib aias, aga noor naine on laisk, nagu porikärbes. Muidugi ei jätku siis kõigeks raha. Õppida on vaja ja tööle hakata," neiu" Siis saad ka lasteaia maksu maksta.
V
viu, viu  /   15:23, 15. apr 2017
Soovitan lastevanematel mitte niipalju vinguda, varsti ei võta seda enam keegi tõsiselt. Olete lapse muretsenud, siis kasvatage. kes peaks seda Teie asemel tegema?

Loe ka neid lugusid